söndag 24 maj 2015

Kalmar/Öland

Alltså jag ska börja med att berätta att jag älskar att åka till Kalmar och Öland. Hit kan man inte åka för ofta, jag tröttnar aldrig.

Nu var det dags för en fotbollsresa. Kalmar FF tog emot IFK Göteborg fredagen den 8 maj och eftersom jag älskar IFK Göteborg och jag älskar staden Kalmar så var jag ju tvungen att åka dit och kombinera de två sakerna :-)

Redan på torsdagen påbörjade vi vår resa (jag tog ledigt från jobbet på fredagen). Jag och sambon åkte till min syster som bor i Kaxholmen utanför Huskvarna. Min syster hejar också på IFK. Vi sov över hos syrran och åkte sedan till Kalmar på fredag morgon.

Väl i Kalmar åkte vi förbi ställplatsen i gästhamnen för att kolla om det fanns någon ledig plats och det fanns det. Vi "checkade" in oss på turistbyrån och sedan gick vi ut på stan. Ställplatsen ligger väldigt centralt och med utsikt över gästhamnen. Det finns möjlighet att koppla in sig till el och man får tillträde till gästhamnens toaletter och duschar.

Ställplatsen på kvällen

På kvällen tog vi bussen ut till Guldfågeln Arena och fick se IFK Göteborg köra över Kalmar FF och vinna med 2-0.



Vi hann också med ett besök på mitt favoritslott Kalmar Slott. Både på dagen och på kvällen. Från ställplatsen har man inte längre än ca 200 meter för att se slottet. Vill man besöka slottet så är det ca 10 minuters promenad genom Kalmarsundsparken.
 Framme vid slottets ingång
200 m från ställplatsen ser man slottet så här.

Lördag förmiddag styr vi husbilen över bron och till Borgholm där vi går en guidad stadspromenad. Vi har tur att det är Öland Spirar under vår helg. Vi promenerar runt i mysiga Borgholm innan vi bestämmer oss för att åka upp till Norra Öland och besöka Långe Erik. 

 Trevlig läsning på Öland
 Långe Erik
Långe Erik

Nu skulle vi ha någonstans att sova och vi bestämde oss för att åka in till Böda Sands camping. Här fanns det gott om lediga platser. Det var mest säsongarna som hittat hit. Så det blev en lugn kväll och natt. När vi lämnade Böda så bokade vi faktiskt in oss för tre nätter senare i sommar. Då lär det inte vara lika lugnt. Så i sommar kommer ett inlägg om just Böda Sands camping, känt från TV :-)
 Centrum på Böda Sands camping
 5th Avenue på Böda, känt från TV
 På väg mot stranden
På väg mot stranden, nästan framme

Efter en lugn och skön natt var det nu dags att åka hemåt. Vi släppte av syrran i Kaxholmen igen och snart väntar nya äventyr med husbilen.

1 kommentar:

  1. Kalmar och Öland, tröttnar man aldrig på. Inte jag i alla fall! :-)

    SvaraRadera