fredag 5 augusti 2016

Uppsala!

Idag har vi promenerat runt lite i de centrala delarna av Uppsala! Idag är jag lite lat så istället för att skriva om byggnaderna så lägger jag in kort på text-skyltarna, på de skyltar jag tog kort på... :-) Jag hoppas att det går att läsa texten på korten! 

Vi började med en promenad till Uppsala slott. Jag visste inte ens att Uppsala hade ett slott innan den här resan... Slottet ligger på en höjd så vi fick lite välbehövlig backträning :-) 

Längst vägen gick vi förbi någon gammal kvarn skulle jag tro. 

 
I närheten hittar man också en vattenpump! 

Som fungerar.


Vi passerade också ett gammalt hus! 


Så var vi framme vid slottet! 





Vid slottet finns även en klockstapel, Gunillaklockan!

 
Från slottet har man fin utsikt över domkyrkan! 



Vid slottet finns en port man kan passera beroende på vilken väg man tar till slottet!




Från slottet har man också utsikt över botaniska trädgården som ligger på andra sidan gatan.



På vår väg från slottet till domkyrkan passerade vi ett stort hus som jag inte vet vad det är. Men pampigt är det iaf. 


Nu var det dags för ett besök i domkyrkan!








Utanför domkyrkan ligger en mindre kyrka som vi också gick in i.







På vår väg tillbaka till centrum stannade vi till och fotade domkyrkan och vi hittade även en runsten! 






Vi funderade en kort stund under lunchen om vi skulle ta cyklarna och cykla till gamla Uppsala men bestämde istället att vi tar husbilen dit imorgon innan vi åker hemåt. Hoppas vädret håller i sig bara.

Vi cyklade tillbaks till campingen, tog en fika och sedan gick vi en match på minigolfbanan, som undertecknad vann... :-) 

 

3 kommentarer:

  1. Ser att du hittade herr Vasa... ;-) Men att ni frivilligt (dvs utan mitt tjatande om att jag vill in) in i inte bara en, utan två kyrkor, det hade jag aldrig trott! :-)

    SvaraRadera
  2. Det kom lite regnstänk... Hahahaha, nej skämt å sido vi hade faktiskt från början tom tänkt gå en guidad visning i domkyrkan....

    SvaraRadera
  3. Det kom lite regnstänk... Hahahaha, nej skämt å sido vi hade faktiskt från början tom tänkt gå en guidad visning i domkyrkan....

    SvaraRadera