torsdag 23 juli 2015

Burgsvik

Efter tre nätter på Kneippbyn utanför Visby hade vi bokat en natt på Burgsviks camping i just Burgsvik. Och namnet gör orten rättvis för ett par hundra meter från campingen finns en underbar liten vik med sandstrand, badbryggor, restaurang/pub, glasskiosk och så en gästhamn såklart :-)
Här nere vid viken var det olika aktiviteter och när vi kom dit så var det zumbaträning på stranden.
Det här är tydligen ett populärt resmål för Stockholmare har vi läst.

En av två badbryggor i Burgsvik, man kan även skymta sandstranden och det stora vita huset är restaurang/pub och bredvid ligger glasskiosken.

På väg ner mot campingen som ligger i slutet av ett bostadsområde fanns det även ett mycket trevligt cafe/restaurang/pub. Här har dem även vissa kvällar liveunderhållning. Detta ligger precis i korsningen ner mot Burgsvik och går inte att missa. De hade mycket god mat till humana priser. Ett ställe jag rekommenderar, det enda minuset var väl parkeringsmöjligheterna. Det blir lätt trångt då man parkerar på båda sidor av vägen.

Fiket, i Burgsvik

Nu till själva campingen:
Campingen är en liten lugn familjecamping med plana gräsmattor som underlag. Här finns en pool som ingår i campingavgiften, en minigolfbana, restaurang/fik i receptionen samt ett stort fräscht servicehus med toaletter, duschar, tvättstuga och kök.
Första intrycket är att det är en välskött camping.
När vi kom för att checka in så fanns inte vår bokning men det var inga problem det fanns lediga platser. Det vara bara att välja en ledig plats. Vi gick runt lite och kollade och bestämde oss för en plats, sedan gick vi tillbaka till receptionen och tjejen där skrev upp vårt platsnummer i bokningspärmen.
Efter vi checkat in så bestämde vis oss för att åka ner till Hoburgen, längst ner på Gotland. När vi kommer tillbaka senare på eftermiddagen och ska ställa oss på vår plats så står det en annan husbil på vår plats. Vi blev ju lite förvånade även om vi hade pratat om att det kunde ske. Men det borde ju inte hända då tjejen i receptionen skrivit upp den plats vi valt. Christer gick in och sa som det var att någon annan står på vår bokade plats. Till svar får han att vi får ta en annan ledig plats då man får stå där det är ledigt. Lite konstigt kan tyckas att man då får valmöjligheten att välja en plats (och de skriver upp numret i en pärm) om man inte kan vara säker på att sin plats finns kvar om man åker i väg. För det gör man ju ibland när man reser med husbil. Frågan man ställer sig är ju att kunde vi blivit utan plats (fast vi betala)t om vi kommit tillbaka senare på kvällen och campingen varit fullbelagd, eller har de iaf koll på hur många som checkat in?

Så även om campingen var fin och välskött så får den ett litet minus från min sida då platsen "försvann" om man inte stod på campingen.

För övrigt så är vi nöjda med vår vistelse på Burgsvik camping. Det var lugnt och fridfullt, finns möjligheter till bad, både i pool och i havet ett par hundra bort. Servicehuset var välstädat och fräsch, vill/orkar man inte laga mat så kan man äta mat i deras lilla restaurang.

Kök/diskrum

Separata dam och herrtoaletter/duschar (detta är damtoaletten med toaletter på ena sidan och duschar på andra.

En del av campingen

Minigolfbana

Poolen

Utflykter vi gjorde:
Vi besökte Hoburgen och den berömda rauken Hoburgsgubben längst ner på Gotland. Se tidigare inlägg.