torsdag 23 juli 2015

Ljugarn

Efter en mycket blåsig natt med ytterst lite sömn pga av den hårda vinden styrde vi husbilen norrut på Gotland. På väg ner från Visby åkte vi på västsidan men nu tog vi ostsidan upp mot Ljugarn där vi bokat in oss en natt på just Ljugarns semesterby och camping.

Det var inga problem att hitta till campingen som ligger vid en mycket fin sandstrand. Även här är det plana gräsytor som underlag. Campingen är uppdelad i två områden och vi hade bokat plats vid den delen som ligger vid receptionen. Lite trångt mellan platserna med även det här är en lugn camping med relativt mycket barnfamiljer. En orsak kan ju vara att campingen har en pool som är uppvärmd. Vädret var inte det bästa så vi badade varken i poolen eller i havet här.

Första intrycket av campingen var att även den här var välskött och väl underhållen. Ett servicehus som ligger vid receptionen och poolen bakom. Här finns det tre damtoaletter och tre herrtoaletter samt tre eller fyra duschar (minns ej hur många). På baksidan, mot poolen, fanns en handikapptoa med dusch samt diskrum. (På det andra området fanns ett servicehus till med dam resp. herrtoaletter/duschar.)

Poolen

Servicehuset

Det område vi stod på
Det område vi stod på, vår plats bredvid den röd/vita husvagnen

Campingen har ingen minigolfbana men ca 1 km bort finns ett mysigt ställe med både restaurang och minigolfbana. Vi tog en promenad när regnet lättat och kan rekommendera att spela minigolf här. Vi åt aldrig på restaurangen så det kan vi säga så mycket om mer än att det var mycket folk där.

Precis bakom minigolfbanan börjar stranden, en underbar fin och lång strand.

Utflykter:
På väg till och från Ljugarns semesterby och camping stannade vi till vid ett flertal sevärda kyrkor (min systers stora passion, jag la tyvärr inte kyrkornas namn på minnet men det här en av dem).

Vi besökte Kattlunds i Grötlingbo som är en av nordens bäst bevarade medeltida gårdar med anor från 1200-talet. Här kikade vi runt lite bland utställningarna och husen innan vi avnjöt en mycket god buffe i ett av de gamla husen. Väl värt ett besök. Här finns även en örtagård med medicinalväxter samt en fruktträdgård med lokala äppelsorter. Jag vill minnas att vi betalade 50:- i inträdde och då fick vi låna ett guidehäfte också. Det går bra att bara gå in för att äta och då betalar man inget inträde.

Huset som restaurangen ligger i.

Bara två km från Ljugarns semesterby och camping hittar vi raukfältet Folhammar.

Vi besökte också Gunnfjauns kapell. Mest efter mitt önskemål för jag tycker namnet är så roligt. :-)
I Ardre ligger den vackra ruinen efter Gunnfjauns kapell. Kapellet uppfördes troligen under mitten av 1300-talet och är än idag en populär plats för vigslar. Enligt sägnen ska kapellet ha uppförts till minne av Gunnfjaun, sonson till den förste gotlänningen Tjelvar. Mer troligt är kanske att kapellet byggdes för att fungera som gudstjänstlokal vid en medeltida marknadsplats i närheten.

På vår väg upp mot Fårö från Ljugarn (via Slite) stannade vi också till vid en plats vid namn Hångers källa utanför Lärbro.
Det sägs att det här, vid denna plats som Israel Kolmodin fick inspiration och skrev psalmen "den blomstertid nu kommer".