torsdag 9 juli 2015

Visby-Hoburgen-Burgsvik

Idag lämnade vi Visby och campingen vid Kneippbyn och styrde husbilen söderut. Vi började dagen med att besöka Högklint ca 3 km söder om Kneippbyn, där har man en underbar utsikt över kusten och Visby. Vi hade lite otur med vädret då det var molnigt och väldigt blåsigt.
Utsikt från Högklint

Grotta vid Högklint

Vi åkte sedan vidare söderut och stannande till vid skeppsättningen vid Gannarve.

På syrrans begäran stannade vi även till i samhället Fröjel där vi kollade in i kyrkan samt ett kastal. Härifrån har jag ingen bild.

Vi åkte sedan vidare mot Burgsvik där vi åt lunch och checkade in på Burgsvik camping. Vår bokning hade kommit bort men det var inga problem att få en plats ändå. Vi valde en plats och sedan åkte vi ner mot Hoburgen för att besöka Hoburgsgubben. Vi valde att åka den fina kustvägen och det var verkligen en fin väg längst vattnet.

Det var inga problem att hitta en parkering vid Hoburgen. Vi parkerade husbilen och sedan gick vi bort för att kolla in den kända rauken. Väl framme stod det att det skulle finnas en skylt där man skulle se gubben bäst. Denna skylt kunde vi inte hitta men vi tror att vi efter lite letande hittade platsen där skylten har stått. Vi vandrade runt på området, upp för klinten och njöt av utsitkten. Här kan jag rekomendera att sätta upp håret om man har långt hår för här blåste det ordentligt.

Hoburgsgubben och utsikt från klinten

Efter en fika på en trevlig restaurang och cafe åkte vi tillbaks mot campingen i Burgsvik. Vi stannde till vid kyrkan i Sundre där det även fanns en rund kastral samt en fårhage.

När vi kom tillbaks till campingen hade en annan husbil ställt sig på vår bokade plats så vi fick ta en ny plats. Lite konstigt kan tyckas då vi ändå hade sagt till vilken plats vi valt när vi checkade in. Här på campingen säger de i receptionen att man får stå på "ledig" plats. Det innebär ju att man som husbilsägare inte kan vara säker på att sin plats finns kvar om du åker iväg utan att lämna kvar något på platsen. Mycket dåligt tycker jag då man ibland behöver åka iväg med sin bil.

Mer info om campingen i Burgsvik kommer i ett annan inlägg senare.

Efter att vi installerat oss på vår nya plats tog vi en promenad ner till hamnen i Burgsvik där det finns en trevlig badplats med sandstrand samt bryggor med badstegar. Här finns även en restaurang, glasskiosk, pingisbord samt beach volley-plan med bollar att låna. Det verkar vara en "levande" by Burgsvik. När vi kom ner till hamnen var det ett ganska stort gäng som tränade zumba på stranden.

Tillbaks på campingen trog vi oss en runda på bangolfbanan.

Lite trötta efter en dag ute i blåsten kollar vi nu på TV i husbilen då det blåser kyliga vindar, är 15 grader varmt och regnet hänger i luften.

Imorgon åker vi norr ut på ostsidan och slutmålet för morgondagen är Ljugarns camping i just Ljugarn.