fredag 28 augusti 2015

Eskilstuna

Efter fyra veckors semester, varav näsan tre veckor med husbilen och en vecka på soliga Mallorca, var det dags att börja jobba. Men efter första veckan bestämde vi oss för att ta en helg med husbilen igen för att fortsätta semesterkänslan. Nu hade ju dessutom vädret blivit riktigt bra med sol och 25 grader.

Christer hade beställt några bildelar från USA via en bekant i Norrköping och hade sett på en köp och säljsida på Facebook någon annan bildel i Karlskoga han behöver till sina bilar han restaurerar. Så det fick bli helgens husbilstrip. Vi började med att åka till min syster som bor i Kaxholmen strax utanför Huskvarna, där sov vi första natten. Sedan åkte vi på lördagen mot Norrköping och hämtade bildelarna. Christer fick nys om en dragracingtävling i Kjula utanför Eskilstuna så vi spenderade några soliga timmar där innan vi tog in på Parken Zoo camping och stugby i just Eskilstuna.

Dragracing

Receptionen med restaurang

Campingen

Tigern symboliserar att campingen ligger i anslutning till djurparken Parken Zoo

När vi kom till Parken Zoo camping och stugby så blev jag/vi överraskade att det var så lite folk på campingen. På det området vi stod på var det nog inte mer än max 20 husvagnar, husbilar och tält. Sedan fanns det ett område till men det var nog inte så mycket fler folk där.
Läste på aftonbladet efter vi checkat in att det ett par dagar tidigare skett ett inbrott i en husvagn och stöld av bilen så jag vet inte om det kan ha skrämt iväg folk eller om det inte är populärt att campa i Eskilstuna.
Campingen ligger granne med djurparken Parken Zoo och Parkenbadet, vi besökte inget av detta utan utnyttjade bara campingen till att just campa.
Campingen såg välskött ut med häckar mellan raderna och grusvägar på området. Fräscht servicehus med separata dam och herrtoaletter/duschar. Här fick man en elektronisk tagg för att komma in.

Campingen ligger också granne med shoppingcentret Tuna Park med ca 60 butiker så campingens läge känns lite konstigt. För att komma till campingen åker du in mellan parkeringen på shoppingcentret. Campingen har ju ett bra läge om du vill besöka djurparken men annars vet jag inte om jag skulle rekommendera campingen.

På söndag åkte vi vidare mot Karlskoga. Efter att ha köpt nån bildel åkte vi mot Karlstad för att gå på en utställning på Karlstad museum. Men när vi passerade Kristinehamn såg vi att de blivit utsedda till årets husbilsvänligaste kommun så då var vi tvungna att åka in och kolla den staden. Vi körde in i centrum och sedan följde vi skyltarna mot Picassoskulpturen. Vi kom fram till ett underbart litet ställe nere vid Vänerns kant. Här står en skulptur som trots namnet inte gjorts av Picasso själv utan av en norsk konstnär. På visitvarmland står det så här:
"Oui". Med tre enkla bokstäver på en papperslapp bekräftade Pablo Picasso att han valde Kristinehamn för sin 15 meter höga monumentalskulptur i serien Les dames de Mougins. Skulpturen är Picassos första monumentalskulptur. Han skänkte den till Kristinehamn 1964.

Pelaren har två vingar varav en vinge väger 8 ton, den är utförd i naturbetong som innebär att en form fylls med sorterat stenmaterial och sedan har flytande vit cement injicerats. Efter det sandblästrades den konstnärliga dekoren fram. Ytan är så hård att den sägs hålla i 2000 år.

Arbetet med skulpturen utfördes av den norske allkonstnären Carl Nesjar och följdes av Picasso genom film och fotografier. Skulpturen är en av de största Picassokonstverken i världen och står som ett sjömärke och en hälsning till de fartyg som kommer till Kristinehamns hamn.

En utställningsbyggnad finns alldeles i närheten, där du kan följa arbetet kring uppsättningen av skulpturen.

Vi åt en god lunch på ett café vid monumentet innan vi åkte vidare mot Karlstad och Värmlands museum. Här hade Christer sett att de hade en utställning som handlade om customiserade bilar. Bilderna föreställde detaljer på sk custombilar och utställningen heter just Custom Art. Det fanns även en liten utställning om 50 och 60-talet. En annan utställning som vi gick igenom hette Cause of Death Women. Cause of Death: Woman är en journalistisk granskning av våld mot kvinnor. Fotografen Linda Forsell och journalisten Karin Alfredsson och Kerstin Weigl har undersökt situationen i tio länder och träffat kvinnor som överlevt våldet. En mycket tung utställning med starka bilder men väldigt viktig att synliggöra.

Efter vårt besök på museet åkte vi norr ut och till det lilla samhället Stöpafors strax norr om Sunne. Vad gjorde vi där? Jo vi åt på ännu en 50/60-tals inspirerad restaurang. Mottagandet var dock inte det bästa. Vi försökte ringa ett flertal gånger för att se om det fanns lediga bord men inget svar. När vi kom dit och påpekade det så fick vi ett snäsigt svar att de har så mycket att göra så de inte hunnit svara i telefon. Inne var det fullbokat men vi fick ett bord ute. Servicen var långsam och det tog lång tid att få sin mat. Hit åker vi nog inte igen om vi inte har vägarna förbi.

Mätta åkte vi sedan 45:an hem och jag stupade nästan i säng efter en intensiv helg och första arbetsveckan efter semestern.