tisdag 25 augusti 2015

Fårö-Visby-Oskarshamn

Det har blivit dags att lämna Fårö och Gotland och åka tillbaks till fastlandet. Vi hade bokat oss på 17-färjan från Visby så vi hade gott om tid att ta oss till Visby.
Vi började med att åka till Ryssnäs där vi besökte Engelska kyrkogården där ett 20-tal engelska örlogsmän, som dog av kolera under Krimkriget 1854, ligger begravda. Hit var det min kära syster som ville och snälla som vi är jag och Christer så tog vi den vägen ner mot färjan.
 Engelska kyrkogården, Ryssnäs, Fårö
Sjukstugan? 
Stranden vid Engelska kyrkogården, Ryssnäs, Fårö

Även på tillbakavägen till Gotland var det lugnt vid färjan och vi kom med första färjan.
På färjan över till Gotland, från Fårö.

Tillbaks på Gotland tog vi vägen via Blå Lagunen till Visby. Vi var ju bara tvungna att kolla in kalkbrottet som är så känt på ön. Vi hade lite otur med vädret denna dag så vi fick inte riktigt se lagunens blåa badvatten. När vi står det vid kanten och tittar så säger plötsligt min syster, som kan vara en av de största badkrukorna,: ska vi bada eller? Sagt och gjort, vi gick tillbaks till husbilen och bytte om till badkläder och så plumsade vi i. Ganska skönt i vattnet. Hit vill jag tillbaka och bada en varm solig sommardag för att få se lagunens magiska färg. Här får man betala 40:- i parkeringsavgift men det känns ändå helt okej tycker jag, man får ju stå hela dagen om man vill. Tror även att folk med husbil övernattar här.
 Kalkbrottet Blå Lagunen
Jag och Christer badar

Efter badet åkte vi in till Visby en sista gång innan båten skulle ta oss till fastlandet. Vi strosade på Visbys shoppinggata och vi fikade på St Hans, samma fick vi fikade på när vi kom till Visby veckan innan. Sedan var det bara att åka och ställa sig i färjekön och vänta på ombordåkning.

 En sista bild på den mäktiga ringmuren runt Visby

 Shoppinggatan i Visby

 I färjekön

Vi åker av färjan i Oskarshamn

Detta var mitt första men absolut inte sista besök på Gotland. Vi har sett mycket men det finns fortfarande massor att utforska. Vissa ställen vill jag besöka igen. Visby var häftig med sin mäktiga ringmur och alla ruiner i staden. Man kunde se att Gotland har många sidor, naturen skiftar och det finns något för alla. Fårö och Visby var nog ändå de ställen som tilltalade mej mest. Vi åkte ju runt hela ön med Visby som start och jag kan nu lite mer än en månad senare känna en viss längtan att återkomma till Gotland trots en båtfärd på tre timmar.



1 kommentar:

  1. Jag saknar Gotland. Och jag saknar Visby. Och precis som du säger, jag vill tillbaka till Blå lagunen för att verkligen få uppleva det blå vattnet, och har vi husbilen kan vi ju fixa lunch och allt... :-) Jag blev nästan chockad själv över att jag ville bada, men det vete 17 om inte det här var bästa badet. Jag kände mej helt len efteråt. :-) Avslutningsvis vill jag tacka för att ni körde förbi engelska kyrkogården!

    SvaraRadera