måndag 16 maj 2016

Holland 2016, dag 3

Vi lämnade Bremerhaven efter frukost och styrde husbilen mot Nederländerna längs små vägar via små tyska byar. Målet var ställplatsen het groene hart som ligger i Abbenes, på en bondgård, ca 7 km från Keukenhof. Här hade vi bokat en natt för att vara säkra på att ha en plats för natten. Vi åkte in i Nederländerna (inga kontroller, det enda som talade om att vi var på väg in i ett nytt land var landskylten och skylten med hastighetsbegränsningarna) och styrde mot Groningen och sedan tog vi oss mot E22 och Nordsjövallen. Jag hade läst att detta var en häftig/fin väg att köra och att det finns en rastplats på vallen där man kunde gå upp i ett utkikstorn. Vi stannade så klart och njöt av både väder och utsikt. Passade på att äta lunch på den lilla restaurangen/cafet som finns här.

När vi skulle fortsätta resan så får vi se att trafiken verkar stå still åt vårt håll. Det bildades fort en kö och folk hade gått ur sina bilar och upp på vallen. Långt fram tyckte vi oss se rök men det kunde också ha varit värmen från vägen... Vi bestämde oss för att stå kvar på parkeringen för det kändes inte som en bättre ide att stå i en bilkö. Snart hade kön växt förbi både in och utfarten till rastplasten. Jag tyckte mig höra någon prata om schleuse (vilket betyder sluss på tyska) så syrran gick fram och frågade personen i fråga om de visste anledningen till den stillastående trafiken. Kvinnan (?) sa att det var något fel på en bro vid slussen längre fram och att det inte var ovanligt vid varmt väder. Vi stod lugnt kvar och kunde inget annat göra än att vänta. Går ju ingen nöd på oss, vi som har husbil har ju hemmet med oss. Efter lite drygt en timma (totalt stopp planerad rast och kö blev 2,5 timma) började bilarna röra på sig och när trafiken flöt på så åkte vi. En bit. Efter någon kilometer stannade trafiken igen. Denna gång var vi framme vid slussportarna och broklaffen var öppen för att släppa förbi segelbåtar i kanalen. Vi fick stå en bra stund innan vi kunde åka vidare.

Höga vallar mot nordsjön

Vägen är spikrak med vall mot nordsjön och vatten/sjö på andra sidan

Utkikstornet

Restaurangen/cafet i källaren vid tornet. En trappa upp finns en souvenirbutik

Kön sedd norröver från gångbron

Kön sedd söderut från gångbron

Slussarna i slutet av Nordsjövallen

När vi lämnat Nordsjövallen åkte vi genom/förbi ett lugnt Amsterdam (trafikmässigt). Men så var det ju söndag eftermiddag också. Vi passerade Amsterdams flygplats Schiphol där vi kom flygplanen väldigt nära.  Vi kom fram till ställplatsen het groene hart och tog det lugnt resten av eftermiddagen/kvällen.

Blommande tulpanfält imponerade på oss.

Ett flygplan på Schiphol flygplats, sett från vägen.

På väg ner för landning.

Ställplatsen het groene hart
 Ställplatsen

Syrran och Christer kollar in informationstavlan på ställplatsen. Toalett och dusch i bakgrunden.

Blommande tulpanfält vid ställplatsen.

Ställplatsen het groene hart var ett trevligt ställe. När man checkar in i receptionen får man en karta som visar vägen till Keukenhof (om man ska dit, vilket jag tror alla ska som övernattar här i april/maj). Man får även låna en grön mapp innehållandes en massa broschyrer om vad man kan se och göra i närheten. Ställplatsen har platser med eller utan el. Vi hade förbokat en plats med el och när vi kom stod det en orange kona som markerade att platsen var upptagen. Ville vi åka iväg en sväng med husbilen så ställde man bara konan på platsen. Vi fick en grusplats med tillhörande gräsmatta till. Det fanns även ett par platser med bara grus och det fanns asfaltsplatser.
Ställplatsen ligger dock nära den tätt trafikerade flygplatsen så är man ljudkänslig är detta ingen optimal plats då ställplatsen ligger under inflygningen för landning. Vi fick se många plan gå ner för landning under vår korta tid.

Det finns två toaletter och två duschar på ställplatsen. Duschen kostar 1 Euro och för att använda toaletten betalade man 20 cent i en trälåda, jag tror dock att många kanske struntar i att betala för toaletten. Vi betalade när vi åkte och inte efter varje gång.
Kostnaden för 3 vuxna på en plats med el blev 14 Euro + dusch och toabesök.
Åker jag till Keukenhof igen så kommer jag garanterat att boka plats här igen...