tisdag 24 maj 2016

Holland 2016, dag 6

Dag nr 6 på vår Hollandsresa spenderades också i Amsterdam. Det blev en tidig uppgång då vi förbokat inträde till Anne Franks hus/museum. Vi hade insläpp 8.45-09.00. Vi tog bussen in till stan denna gång och sedan en spårvagn till museet.

Inför denna resa hade jag läst Anne Franks dagbok för att fräscha upp minnet om denna flicka och hennes familjs öde under andra världskriget. Ett besök på Anne Franks hus är att rekommendera när man besöker Amsterdam, för även om historien är grym så får den aldrig glömmas bort. Man blir berörd av gå runt i huset där de höll sig gömda i lite drygt 2 år. Huset är omöblerat efter Otto Franks (Annes pappa och den enda som överlevde koncentrationslägren familjen så småningom hamnade i) önskan. Man får ändå en bild över hur livet troligtvis såg ut för de 9 personer som bodde i gårdshuset. Dagböckerna som Anne skrev under sin gömda tid finns att beskåda på museet.

Kyrkan Westerkerk, som ligger nära Anne Franks hus. I boken Anne Franks dagbok beskriver hon hur hon hör kyrkklockan slå...
 Pappa Otto Franks kontor/företagslokal, huset med de svarta dörrarna. Från kontoret gick man genom en lönndörr/bokhylla för att komma till gårdshuset/gömstället för familjen. Bokhyllan finns kvar och man går fortfarande genom lönnpassagen för att komma in i gårdshuset.

Kanalen och Westerkerk vid Anne Franks hus

Anne Franks hus, dock ej ingång till museet...

Staty över Anne Frank

Efter Anne Franks hus var det dags för nästa museibesök, Vi tog en buss till Van Gogh-museet. Här inne fick man inte ta kort förutom på några enstaka ställen så jag har inga kort härifrån. Vi gick en ganska snabb runda runt och kollade in hans målningar.

Van Gogh-museet

På väg till Van Gogh-museet såg vi de berömda I amsterdambokstäverna. Så efter besöket på museet gick vi bort och fotograferade skylten.

Vi passade också på att äta en hamburgare från ett litet matstånd där i parken. För nu var det dags för museum nr 3: Rijksmuseet. Jag hade läst att man inte varit i Amsterdam utan ett besök här. Det är dock ett väldigt stort museum. Men det som fångade vårt intresse var egentligen Rembrandts kända tavla nattvakten. Vi strosade runt en stund bland alla tusentals museiföremål innan vi tog sikte på just Rembrandts mästerverk...

Syrran utanför Rijkmuseet

Nattvakten (fotograf Jenny Karlsson)

Nu började vi bli ordentligt trötta alla tre men än var inte dagen slut. Nu var det dags för museum nr 4: Amsterdams museum. Men på vägen dit promenerade vi förbi Amsterdams blomstermarknad. Syrran skriver på sin blogg: www.jennysutflykter.blogspot.se:
Bloemenmarkt - blomstermarknaden, hittar man vid kanalen Singel, och är världens enda flytande blomstermarknad. Här finns ett 20-tal butiker som alla ligger på pråmar i Singel. På marknaden som funnits sedan 1862 kan man köpa fröer, lökar och blommor.

Blomstermarknaden

Det är inte bara blommor som säljs utan även startkit om man vill odla sitt eget knark.

Nu var det dags för besöket på Amsterdams museum. Kopierar texten från syrrans blogg www.jennyspromenader.blogspot.se
På Amsterdam Museum får man ta del av Amsterdams historia i olika utställningar. Själva museet är inrymt i ett gammalt barnhem. Redan på medeltiden fanns det på platsen för Amsterdam Museum ett kloster. 1578 gjordes klostret om till ett barnhem. Det fungerade som barnhem mellan 1580 och 1960! Och någonstans i museet ska det finnas en utställning om detta med, men mig veterligen hittade vi inte denna... Jag vet dock att vi var inne i ett rum, där det stod att barnhemmets typ styrelse satt och fattade beslut...

Detta var vårt fjärde museibesök för dagen så vi var alla tre väldigt trötta. Åker jag tillbaks till Amsterdam så kommer jag besöka detta museum en gång till för ska jag erkänna så kommer jag knappt ihåg någonting från detta besök.

Vi hade nu ett ställe till att besöka innan vi var nöjda och det var Begijnhof. Detta är Amsterdams enda bevarade innegård från medeltiden. Förr hade de flesta kvarter i staden innegårdar.
 År 1346 grundades denna fridens boning för beginerna, katolska kvinnor, som levde i en klosterliknande gemenskap. Den sista beginen dog 1971. Det finns inga ursprungliga byggnader kvar, men här finns ett fascinerande trähus från 1400-talet, en kyrka och ett lönnkapell. Idag är det privatbostäder här.

Efter en god middag var det dags att lämna Amsterdams city och ta oss tillbaka till campingen och vår husbil. Ingen av oss var så sugna att promenera nått längre så vi tog bussen tillbaks från centralstationen men först var vi såklart tvungna att fotografera en cykelparkering. Det cyklas hej vilt i Amsterdam. Det är sant det man läst om att Amsterdam är en cykelstad. Överallt kommer de farandes på sina cyklar...
Ett av flera cykelparkeringsgarage vid centralstationen. Finns även parkeringsgarage för cyklar inomhus.

Karakteristiska hus och kanalbåtar nära centralstationen.

Så här kommer jag komma ihåg Amsterdam. Charmiga smala hus, kanaler, broar, cyklar och kanalbåtar.