onsdag 11 maj 2016

Holland 2016, dag 1 & 2

Nu är den genomförd, vår första resa utomlands med husbilen. Den gick till Holland med fokus på Keukenhof och Amsterdam. Hade från början tänkt blogga under resans gång men internetuppkopplingen fungerade inte som jag ville så resan kommer nu berättas i efterhand i flera delar för att hålla inläggen lite kortare.

Med på resan var jag Catarina, min sambo Christer och min syster Jenny.

Vi lämnade Sverige vid lunchtid fredag den 29 april och hade siktet inställt på Danmark via Öresundsbron. Vi hade bokat en plats på Store Bälts camping och Feriecenter vid brofästet till Stora Bältbron. Lite sena blev vi pga av två trafikstockningar i Danmark. Vi hade räknat med att komma fram strax efter 18,00 men vi kom dit vid 19,30. Receptionen stängde 19,00 men två telefonsamtal till campingen gjorde att kvinnan i receptionen satt kvar och väntade på oss. 
Vädret visade sig inte från sin bästa sida med regn och grå himmel så tyvärr fick vi inte njuta av någon magisk solnedgång över Stora Bältbron. Men vi var glada över att ha någonstans att stå över natten och att resan hade påbörjats.

 Vi närmar oss Öresundsbron

 Första gången vi kör över Öresundsbron och med BroBizz men det funkade perfekt.

 Fredag = tacos, att vi är ute med husbilen är inget undantag. Syrran är nöjd över att resan har påbörjats.

 Utsikt över Stora Bältbron. 

Dag två, lördag 30/4.

Nu hade vi siktet inställt på en ställplats i tyska Bremerhaven. Vi lämnade Danmark efter frukost och körde över Stora och Lilla Bältbron. Trafiken tätnade när vi närmade oss tyska gränsen och Flensburg där vi stannade till en stund för lite shopping och lunch på Scandinavian Park.

Vi svängde sedan av motorvägen och åkte lite mindre vägar mot Gluckstadt där vi tog bilfärjan över floden Elbe till Wischhafen. Jag hade läst på andra bloggar om att många föredrog denna väg framför att åka via Hamburg då det ofta är vägarbeten och köer längst den vägen. Fördelen med att åka på småvägarna är ju att man får se mer av naturen och landskapen. Dessutom är inte trafiken så tät och hastigheten passar en husbil bra. Färjan över Elbe kostade oss 19,50 Euro och tog ca 20-25 min.
Färjebiljetten

Husbilen på färjan

Båtarna går ofta, här möter vi en båt som gick i motsatt riktning.

När kommit över till andra sidan körde vi till Bremerhaven och till den ena av två ställplatser vi kollat upp på förhand. Vi ville helst få plats på ställplatsen Duppelschleuse (dubbelslussen) som ligger mest centralt av de två. När vi kom fram såg vi att det var många bilar på plats men det fanns ett par lediga platser så vi slapp köra vidare. Här kostar en natt 10 Euro och elen betalar man med 50 cents-mynt i elstopeln. Detta är något som är lite krångligt tycker jag. Dels måste man ju ha med sig just 50 cents-mynt och dels vet man ju inte hur mycket el man får för varje 50 cent. 
När vi kom till ställplatsen hade "personalen" gått hem så vi fick ingen tillgång till toa och dusch men toalett har vi ju i husbilen så det är ju ett mindre problem.

Vi tog en promenad in till centrum för att hitta någonstans att äta. Bremerhaven verkar vara en trevlig stad som jag absolut kan tänka mig att besöka igen när staden är "öppen". 

 Ställplatsen, vår bil är den tredje bilen i andra raden. 

 Som namnet säger så är detta en dubbelsluss och här är den ena av slussarna, den sluss där de stora pråmarna slussar.

 Ett torg i centrum

 En staty i centrum


Solnedgången från ställplatsen var det inget fel på. Syns dock inte från bilarna då ställplatsen ligger i en sänka men går man upp till vägen så kan man ha tur att få se underbara solnedgångar.

Alla tre var ganska trötta efter två dagars åkande så vi tog en tidig säng denna dag. Dock vakande jag av vad jag trodde var en explosion vid midnatt. Det visade sig dock vara ett fyrverkeri. Ett mycket vackert fyrverkeri som var svår att fånga med kameran. Men jag hade bästa platsen att se det ifrån då jag stack upp huvudet ur takluckan... 

Fortsättning av resan följer...







1 kommentar:

  1. Skönt att se att man ser så naturlig ut i hållningen där i husbilen. ;-) Vilken fantastisk resa vi hade.

    SvaraRadera