fredag 20 maj 2016

Holland 2016, dag 5

Efter 6 timmar i blomsterparken Keukenhof var det dags att köra in till Amsterdam. Vi lät gpsen bestämma vägen och den ledde oss rakt in i centrala Amsterdam. Men Christer som körde fixade det galant även om vi blockerade en spårvagn en kort stund när en buss hade fått stopp på en väg.

Vi hade bokat 3 nätter på campingen Vliegenbos som ligger i en park i Amsterdam Noord.

Camping Vliegenbos är en ganska liten camping, iaf om ser till antal platser för husbil/husvagn. Det finns dock gott om plats för tältare och det finns även safaritält och stugor att hyra. Platserna för husbil/husvagn med el ligger utanför infartsbommen men innanför grindarna som håller stängt nattetid. Det är små platser och avstånd mellan ekipagen verkar inte vara så nödvändigt. Vi hade ändå lite tur för vi hade ingen granne på ena platsen bredvid oss och på andra sidan om oss hade vi en liten plåtis. På bilden ovan kan man se att bilen står inbackad precis mot buskarna och ändå står vi nästan ute på vägen med nosen. Vår bil är då endast 6,60 m lång och vi hade inte cykelstället på.

Det är nära till receptionen och till en liten restaurang och affär. Till servicehuset med toaletter, dusch och disk var det en bit att gå. Men inte längre än att vi gick dit när nöden krävde det :-) Fast kvällstoaletten/nattoaletten tog vi i bilen. Även tömning av gråvatten och latrintömning fanns nära platserna.

Detta om campingen. Nu till dag 5 som spenderades i Amsterdam.
Man kan välja att åka buss eller färja in till Amsterdam. Bussen stannar strax utanför campingen och vill man ta färjan tar man en promenad på ca 20 min. Både bussen och färjan tar dig in till Amsterdams centralstation vilket innebär att de tar dig raka vägen in till Amsterdam city.

Färjan är gratis och tar knappa 5 min över vattnet. Amsterdam och Amsterdam Noord delas inte helt otippat av en kanal.

Vi valde att promenera och ta färjan in till Amsterdam.
Vi gick sedan till turistbyrån och köpte 48-timmars Amsterdamkort vilket gav oss fria resor med lokaltrafiken (med några få undantag), gratis eller rabatterade priser på museum samt rabatter på vissa restauranger. Det första vi gjorde var att leta upp en kanaltursbåt som ingick i kortet. Vi tog en tur på en timme som också skulle ge oss 100 sevärdheter. Jag räknade inte alla men man får iaf se mycket av Amsterdam och att åka på kanalerna är väl ett måste när man besöker stan för första gången? :-)

Det lilla bruna huset som har tjänstgjort som slussbostad en gång tiden har om syrran inte missminner sig ritats av Rembrandt (själv lyssnade jag nog inte så noga på berättarrösten under båtturen, och min hörförståelse på engelska kan ha sina brister :-)

Dessa broar såg man många av längst kanalerna.

Här kunde man se sju broar i rad, dessa gick enligt "guidningen" endast att se ifrån denna plats, på kanalen. Dock svårt att få med det på bild.

Det finns mängder av kanalbåtar och olika turer att åka med på i Amsterdam

En av alla husbåtar i Amsterdams kanaler

Vi besökte sedan efter önskemål från syrran en museum med en sk lönnkyrka.
Så här skriver min syster om kyrkan i hennes blogg: www.jennysutflykter.blogspot.se
Lönnkyrkan har sin bakgrund i det faktum att Amsterdam övergick från katolicismen till protestantismen, eller rättare sagt kalvinismen. Amsterdam stod ändå emot länge innan man gick över... I och med att staden nu var protestantisk så förbjöds alla andra religioner, även katolicismen. Flera katolska kyrkor gjordes om till protestantiska. Men, kalvinisterna var ändå hyfsat toleranta. Man tillät nämligen bl.a. katolikerna att utöva sin religion, så länge man inte gjorde det offentligt. Så runt om i Amsterdam uppfördes lönnkyrkor i palatsen.
Museum Ons' Lievre Heer Op Solder (vår käre herre på vinden) var platsen dit kvarterens katoliker kom mellan 1663 och 1887, då St Nicolaaskerk uppfördes. Huset som lönnkyrkan finns och fanns i, uppfördes 1661 åt Jan Hartman, en katolsk köpman. Han byggde ihop sin vind med två mindre hus på baksidan för att kunna skapa lönnkyrkan, som faktiskt byggdes ut omkring 1735.

Lönnkyrkan
Detta innebär ju att kyrkan inte var en lönnkyrka i den bemärkelsen som man kan tro men det var ändå lite häftigt att besöka en kyrka som är inrymd på vinden i ett vanligt köpmanshus.

Sedan var dags för att besöka ytterligare en kyrka, detta också såklart efter syrrans önskemål. Så här skriver hon på sin blogg om Ouede Kerk:
Ouede Kerk (gamla kyrkan) är ett av Amsterdams äldsta monument. Ja, till och med det äldsta enligt en av mina guideböcker. På platsen där dagens kyrka låg det redan på 1200-talet ett träkapell. Detta kapell förstördes inte helt överraskande av en eldsvåda. På 1300-talet uppförde man en ny kyrka, i sten. Denna kyrka växte med tiden till en gotisk basilika. Interiören är stram, de katolska skatterna revs ut under bildstormen 1566. Kyrkan hittar du i hjärtat av "Red Light District". Även om mycket försvann i samband med bildstormen så finns det mycket att se och upptäcka inne i kyrkan. Här finns t.ex. utsökt målat glas, sällsynta takmålningar och en världsberömd orgel. Kyrkan är invigd åt S:t Nicolaus, stadens skyddshelgon.
 Ingången till kyrkan

Vackra kyrkfönster

Holland är ju känd för sin ost och vi passerade många ostbutiker under våra promenader i staden.

En av alla kanaler i Amsterdam

Vi var ju naturligtvis tvungna att besöka Red Light District. På dagtid är det ju som vilket område som helst med de undantagen att de flesta butiker är sexshoppar. Men det finns även mängder restauranger och caféer i detta område. Det kändes på dagtid absolut inte otrevligt eller obehagligt att gå omkring i detta område. Kvällstid har jag dock ingen erfarenhet av hur stämningen är...

En av gatorna i Red Light District

I Amsterdam kryllar det av turister och många går i grupper och blir guidade. Vi gick bakom en gruppguidning när jag får se att de svänger in i en trång gränd. Syrran tror att det är en smal gränd liksom Mårten Trotzigs gränd i Stockholm så vi följer glatt efter. Tittar upp i taket och får se texten: Make photos of art and respect the ladies. Då fattar jag att vi är på väg rakt in "porrdistriktet". Denna gränden leder oss in på en smal gata med skyltfönster där lättklädda tjejer/kvinnor poserar. Jaja, bara att passera förbi, det hör ju Amsterdam till så nu fick vi se det också :-) Vårt manliga sällskap (min kära sambo var nog nöjd iaf) :-)

Nu har det gått upp för oss vart gränden leder oss...

Efter vårt besök bland lättklädda tjejer var det nu dags att bege oss till den stora shoppinggatan och Damtorget. Damtorget är lite som Amsterdams hjärta. Tydligen också ett av Europas största torg. Här finns ett slott och den nya kyrkan. Torget är verkligen stort och det kryllade av människor.

Damtorget

Staty på Damtorget

Shoppinggatan Damrak

Nu var vi nog alla tre väldigt trött så efter en god middag på en Argentinsk restaurang tog vi oss tillbaks till centralstationen med en spårvagn, gick igenom centralstationen och tog färjan tillbaks till norra sidan. På väg från färjan till campingen gick vi in i en mataffär och handlade lite snacks och frukost. Sedan blev det en lugn kväll med värkande fötter och ben i husbilen.

Dag nr 2 i Amsterdam kommer inom kort...