fredag 15 juli 2016

Helsingborg-Trelleborg!

Idag har vi inte kört så långt, från Helsingborg till Trelleborg via Falsterbo och Skanör! När vi närmade oss Höllviken fick vi se en brun skylt och en sevärdhetskringla och texten vikingamuseum, vi svängde av för att kolla läget. Vi gick aldrig in på museet som visade sig vara en levande vikingaby då det blåste halv storm ute så detta besök tar vi en annan gång! Vi tog däremot en fika i caféet! 


Sedan fortsatte vi mot Skanör/Falsterbo och vi stannde till vid Falsterbo Strandbad för att kolla in stranden. Och vilken strand, helt underbar! Det blåste rejält så vi tog inga badkläder med oss men jag var ju tvungen att känna på vattnet!





Helt underbart i vattnet förutom maneterna som jag har lite svårt för. Är man uppvuxen vid Vänern och badat mycket på badhus så blir man lite "harig" av sig. Att bada i kyligt vatten har jag däremot inga problem med. :-)

Vi fortsatte sedan mot Falsterbo centrum för att se om vi hittade någonstans att äta lunch men vi såg bara ett ställe och det var svårt med parkering så vi åkte vidare mot Skanör. I Skanör åkte vi ner till hamnen och där var det inga problem med parkering men vi valde ändå bara ett kort fotostopp då det blåste så mycket. 
Bra väder för vindsurfning dock... 



Vi åkte vidare mot Trelleborg och hittade ett ställe att äta lunch på i solen! 


Torget med fontän och vattentorn i Trelleborg! 

Trelleborg är känt för sina palmer som sätts ut runt om i stan under sommaren. 

Efter lunch och strosande på stan åkte vi mot Dalabadets camping strax utanför Trelleborg! Här på campingen har jag campat flera gånger när jag var barn och tonåring! Kul att få komma tillbaka, det mesta är sig likt, de små bruna övernattningsstugorna står där de "alltid" stått och stranden är lika fin nu som då! 
Tyvärr drog molnen in när vi kom fram och det ser ut som ett oväder är på ingång, vi får väl se hur vädret artar sig...



2 kommentarer:

  1. Otippat att ni valde hamburgare! ;-) Ni borde starta en blogg där ni recenserar alla burgare ni äter! :-) Dalabadet skulle jag också vilja tillbaka till, och Foteviken lockar såklart...

    SvaraRadera
  2. Foteviken ska jag besöka en annan gång, verkar mycket intressant! Och jag älskar hamburgare! :-)

    SvaraRadera