torsdag 21 juli 2016

Karlskrona, dag 3

Idag har vi utforskat Karlskronas skärgård! Vi började dagen med att åka en två timmar lång guidad skärgårdskryssning.
Vi ville uppleva Karlskrona från havet.

Vi åkte med M/F Gåsefjädern.

Det var inte bara vi som ville åka skärgårdsbåt idag!

Det gick att stiga av båten på flera ställen längst rutten men vi valde att bara åka runt.

Turen utgick från Fisketorget i Karlskrona och första anhalt var Brändaholm.

Brändaholm, en vykortsidyll. Brändaholm är ett koloniområde med 45 små röda stugor med vita knutar. Lagen säger att alla stugor måste vara lika till storlek, form och färg. Ingen stuga är större än 32 kvm och alla stugor har en liten grästäppa som är exemplariskt skötta och nästan alla har flaggstång med svensk vimpel.
Brändaholm började byggas av fem män 1920 som en protest mot Karlskrona kommun som ville plantera träd på holmen.

Utsikt över liten ö i skärgården!

Här ser vi Kungsholms fort på Kungsholmen. Här får man bara gå av med guide och om man förköpt biljett till detta på turistbyrån. Det ska jag göra nästa gång...

Kungsholms fort är en militär befästning som tillhör svenska flottan. Är idag världens äldsta kontinuerligt befästa militäranläggning då den har varit bemannad sedan 1600-talet. Sedan 1935 är fortet ett statligt byggnadsminne!

Det var Karl XI som beordrade bygget som skydd av Karlskrona!
Samtidigt byggdes Drottningskärs kastell på ön Aspö. Tanken var att de två befästningarna tillsammans skulle skydda den 1200 m breda inseglingsleden mellan de två öarna!

Drottningskärs kastell på Aspö.

Utsikt över Karlskrona från havet.

Kustbevakningen ute och "patrullerar".

Vi åkte förbi en lång träbyggnad, Repslagarbanan.
Repslagarbanan från 1690 är en av Karlskronas äldsta bevarade träbyggnad. Den är två våningar hög och mäter hela 300 m. Här tillverkades alla typer av tågvirke för seglande örlogsfartyg fram till 1960-talet. Byggnaden behövde vara 300 m lång för att slå den längsta trossen.

Efter skärgårdsturen var det dags för lunch i stan och sedan åkte vi båt igen. Fast denna gång tog vi cyklarna med oss och vi åkte med Vägverkets bilfärja (gratis) ut till Aspö.

På Aspö finns bl.a. Museum för rörligt kustartillerie. Behöver väl inte nämna att det var Christer som ville dit. Från färjan är det ca 1,8 km att cykla (genom skogen) till museet.
Museet visar upp en unik samling av det rörliga kustartilleriets förbandsmaterial. Samlingen förklarades 2005 av en statlig utredning så unik att den inte får skingras. Här får man titta och känna på pjäser, robotar, fordon, luftvärn, eldnings-, stridslednings- och sambandsutrustning, uniformer mm, se minnesrummen för det nedlagda regementet KA2. Inte svårt att förstå att det är ett roligt museum för många män (och kvinnor).

Efter en titt på museet cyklade vi tillbaka genom skogen till färjeläget och tog båten tillbaka till Karlskrona!

Fyrtornet Godnatt!

Här möter vi Aspöfärjan på väg ut till Aspö.

Solen har lyst hela dagen på oss så efter vi cyklat i land cyklade vi och handlade lite förnödenheter, diskade och tog en välbehövlig dusch. Sedan cyklade vi in till stan och åt middag på restaurang.
Nu sitter vi utanför husbilen och njuter av utsikten. Imorgon har det blivit dags att lämna Karlskrona... Vi har hunnit se mycket av vad Karlskrona har att erbjuda men jag återkommer gärna för det finns mer att utforska, som Kungsholms fort...