måndag 11 juli 2016

Midsommar i Leksand

Lite sent kommer nu ett inlägg om vår midsommar i Dalarna.
Vi hade bokat in oss på campingen Leksand Strand under midsommar, då vi ville uppleva ett "riktigt" midsommarfirande. I Leksand har de, enligt sig själva iaf, Sveriges största midsommarfirande med ca 25000 åskådare. De reser också Sveriges högsta majstång, den mäter 26 m och väger 400 kg så visst är det ett stort firande. Platsen för firandet i Leksand är i Gropen, ett stort grönområde som är en stor grop, där av namnet.
Under helgen hann vi även att utforska Leksand med bla hembygdsgården, båttur på Siljan, bada i Siljan, minigolf och bara njuta av det underbara vädret.

Här kommer nu en bildkavalkad från vår midsommar i Dalarna 2016:

Dags att åka, jag körde första biten
Infarten till campingen

Vår plats

Skål

Grillen tänd

Glassfika i Leksand

Midsommarlunch för mig som inte äter sill och färskpotatis

Vår version av midsommartårta

Solnedgång över Siljan

I väntan på majstångsresning i Gropen

Spelmännen kommer med utsmyckningen till majstången



Majstångsresning
Majstångsresning

Majstångsresning

Majstångsresning

Promenadväg från campingen längs Siljan in till Leksand centrum

Leksand kyrka

En kyrkbåt

Camping Leksand Strand från Siljan

Båten vi åkte med på Siljan

Sveriges högsta majstång, midsommardagen

Lägg till bildtext

Hembygdsgården

Även här fanns en majstång rest


Jag och syrran tar premiärdoppet 2016 i Siljan
Jag och Christer gick en runda på campingens minigolfbana, eller snarare banor. Här finns två banor att välja mellan eller så gör man som vi, man betalar för att spela på båda. En bana har Dala-tema och en har pirattema. Vem som vann? Ja, ja det gjorde jag :-)





Under vår promenad vid Leksand kyrka så hittade jag den perfekte texten att posera vid. Så här står jag anno 1980! :-)


Midsommar 2016 var en av de bästa jag firat faktiskt. Vädret var toppen, sällskapet var kanon och Leksand vet hur man firar midsommar. Vem vet, kanske jag återkommer ett annat år!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med! Det var en helt perfekt midsommarhelg. Och stort tack för att jag fick följa med. Även om jag bangade minigolfen... ;-)

    SvaraRadera
  2. Det var bara kul att du ville/kunde följa med!

    SvaraRadera